СНПЧ на Epson
расширения joomla 3.0
купить ноутбук
время в Киеве

 

Over

Foto Eddy bij OverHardloopschool Loop Je Gezond en Loopgroep RUN&FUN Twente zijn op initiatief van mij, trainer/coach Eddy van Essen, tot stand gekomen. Sinds 1984 ben ik een gedreven hardloper en vanaf 1998 gediplomeerd trainer Loopgroepen met een trainerslicentie van de Atletiekunie en lid van Hardlooptrainers Nederland. In 2005 heb ik het NGS-diploma sportmassage behaald. Vanaf 1984 heb ik met redelijk succes aan enige honderden hardloopwedstrijden meegedaan. Inmiddels 37 marathons op mijn naam staan met als beste prestatie 2:55:23, gelopen in de marathon van Berlijn (1988). De laatste jaren loop ik veel kortere wedstrijden tot en met de halve marathon.
In 2004 ben ik begonnen met het organiseren van hardloopcursussen voor beginners. Daarvoor was ik als trainer betrokken bij de bekende halve marathon clinics van Marti ten Kate. De beginnerscursussen werden in eerste instantie gegeven in het kader van het Start to Run project van Nike Nederland, later overgenomen door de Atletiekunie. Om meer vrijheid te hebben mijn eigen visie in de praktijk te brengen ben ik in 2005 begonnen met de Hardloopschool Loop je gezond en Loopgroep RUN&FUN Twente.

In 2010 heb ik een gesponsord team van wedstrijdlopers opgericht onder de naam Runningteam Twente. Het team heeft een eigen website: www.runningteamtwente.nl Hierop staan o.a. mijn PR's op de diverse afstanden vermeld.

 

VISIEEddyHaile

Als ervaren hardloper en trainer/coach heb ik een uitgesproken visie op alles wat met de loopsport te maken heeft. Wat houdt deze visie met name in?

Hardlopen doe je voor je plezier. "Een waarheid als een koe" zou je zeggen. Helaas is dit niet voor iedereen het geval. Te vaak heb ik de afgelopen 30 jaar gezien dat lopers het spoor dreigden kwijt te raken. Teveel wordt dan alleen de prestatie als uitgangspunt genomen in plaats van een gezonde en ontspannen sportbeleving. Neemt niet weg dat het naar mijn mening wel degelijk mogelijk is om zowel op een prestatiegerichte als op een gezonde en ontspannen wijze de hardloopsport te bedrijven. Belangrijk is om te blijven relativeren en jezelf regelmatig een spiegel voor te houden.

 

Met betrekking tot het beginnen met hardlopen is mijn advies dit op een zeer geleidelijke manier te doen en hier ruim de tijd voor te nemen. Na het bereiken van een basisconditie moet men immers altijd door blijven trainen om deze conditie te behouden. Waarom dan overhaast te werk gaan met het risico een blessure op te lopen? Ook bij het hardlopen geldt dat er eerst een goede basis gelegd moet worden. Het aanleren van de juiste looptechniek dient zowel voor de beginnende als de gevorderde loper een aandachtspunt te zijn en te blijven.

Veel lopers stappen te snel over naar de langere afstanden zonder te realiseren en/of te accepteren dat hiervoor een aanzienlijke trainingsinspanning vereist is. Het stellen van reële en haalbare doelen dient altijd het uitgangspunt te zijn voor iedere vorm van sportbeoefening. Belangrijk is hierbij om gestrucureerd en planmatig te werk te gaan zonder dat er sprake is van het najagen van de doelstelling. Een ervaren trainer/voach kan hierbij de nodige ondersteuning verlenen. 

 

Om op een verstandige en gezonde manier de hardloopsport te bedrijven dien men over een klinke dosis discipline te beschikken. Hardlopen is geen sport voor "watjes". Mijn filosofie is alles zo positief mogelijk te benaderen. Vaak hoor ik lopers zeggen dat ze iets niet kunnen: "Ik kan niet bij warm weer lopen, ik kan niet 's morgens vroeg lopen, ik kan niet met een lage snelheid lopen, ik kan niet crossen" etc. in plaats van deze moeglijke verbeterpunten te zien als een uitdaging.

Zoals iedere sporter zal ook de hardloper te maken krijgen met ups en downs. "Ieder nadeel heb zijn voordeel" zijn de legendarische woorden van Johan Cruijff en zo is het ook. Van teleurstellingen moet je leren en kun je allen maar sterker worden. Naar mijn mening ben je daarom ook nooit uitgeleerd. Zie het lopen als een "way of life" en een investering in jezelf. Wees geduldig, alles wat je er op een verstandige manier instopt komt er ook weer uit. Train planmatig, gevarieerd en op alle soorten ondergrond. Het plezier in het lopen dient altijd voorop te staan: RUN & FUN